منطقه 22 تهران

4
1925
آینده منطقه 22

منطقه 22 تهران

منطقه 22 تهران از بزرگترین مناطق شهر تهران می باشدکه در شمال غرب آن قرار گرفته است. این منطقه با هدف تعدیل جمعیت در سایر مناطق تهران و جبران کمبود های خدماتی غرب تهران ایجاد شد. مسئله ساخت و ساز نیز در این منطقه از دهه 40 مورد توجه سازندگان قرار گرفت، مالکین این زمین ها خانواده فرمانروایان و فیروزگر بوده اند که بعد از پیروزی انقلاب این اراضی ملی اعلام شد و تعدادی از آنها به سازمان زمین شهری واگذار گردید و 50 هکتار نیز از همین زمین ها توسط ملاعلی کنی موقوفه اعلام شد.

در دوران جنگ ایران و عراق حدود 25 درصد از این زمین ها توسط نیروهای مسلح برای ساخت پادگان های نظامی مورد استفاده قرار گرفت و در قسمتی از این زمین ها تعاونی های مسکن شروع به شهرک سازی کردند.

ناگفته نماند اکثر ساخت و ساز هایی که در منطقه 22 تهران انجام گرفته بر اساس آخرین الگوهای پیشرفته شهرسازی بوده است. منطقه 22 تهران توسط چند آزادراه از جمله آزادراه تهران کرج در جنوب، بزرگراه آزادگان در غرب، بزرگراه شهبد خرازی در شمال و نیز بزرگراه شهید همدانی در میانه منطقه 22 احاطه شده است. این منطقه دارای چهار ایستگاه قطار (مترو) با نام های استادیوم آزادی، پارک چیتگر، ایران خودرو و وردآورد می باشد.

جاذبه های گردشگری فراوانی در این منطقه احداث شده است که از آنها می توان به بوستان جوانمردان ایران، دریاچه چیتگر، مجموعه هزار و یک شهر، آبشار تهران و مجتمع بزرگ ایران مال اشاره کرد. جذابیت های خوب و دسترسی های عالی مطقه 22 تهران باعث شده بسیاری از سازندگان، این منطقه را برای پروژه های عمرانی انتخاب کنند.

منطقه 22 تهران

آب و هوای منطقه 22

منطقه 22 تهران در شمال غربی استان تهران قرار گرفته است. این منطقه در شمال با کوهستان البرز، در شرق با حریم رودخانه کن، در جنوب با آزادراه تهران-کرج و در غرب با محدوده جنگل های دست کاشت وردآورد محدود شده است. این منطقه همانطور که ذکر شد به دلیل همجواری با کوهستان و جنگل دارای آب و هوای بسیار مناسبی است. میزان کل بارندگی سالانه در این منطقه 28 میلی متر در سال بوده که ببشترین آنها در فصل بهار و زمستان می باشد.

میزان تقریبی جمعیت منطقه بر اساس نتایج سرشماری سال 1385، 138970نفر می باشد که البته این تعداد با توجه به ساخت و سازهای بسیار زیادی که در این منطقه انجام می شود و البته آب و هوای مناسب در حال رشد است.

محله های منطقه 22

منطقه 22 از چندین محله قدیمی و جدید تشکیل شده است:

  • دهکده المپیک

دهکده المپیک در شمال غربی تهران قرار گرفته که در گذشته بخشی از کن و منطقه 5 بوده اما با تقسیم زمین های منطقه 5 و بوجود آمدن منطقه 22؛ بخشی از این منطقه جدید شد. معماری ساختمان های دهکده المپیک به شکلی خاص بوده، بلوک ها با فضای سبز از یکدیگر تفکیک می شوند و از محله های بسیار دنج منطقه 22 تهران محسوب می گردد.

نام این محله به سبب بازی های آسیایی 1974 در تهران انتخاب شد. در این محله بوستان جوانمردان ایران، سینما دهکده، دانشگاه علامه طباطبائی و مدرسه دولتی شهید مطهری قرار دارند.

المپیک

  • شهرک گلستان

شهرک گلستان که در قدیم با نام شهرک راه آهن شناخته می شد، در شمال غرب تهران در منطقه 22  تهران واقع شده است. شهرک گلستان از شمال به بزرگراه همت، از غرب به دریاچه چیتگر، از شرق به بزرگراه آزادگان و دهکده المپیک و از جنوب به بلوار کوهک و پارک چیتگر محدود می گردد.

خیابان هاب اصلی محله شهرک گلستان؛ بلوار های کوهک، کاشان، هوانیروز، گلها، کاج و هاشم زاده و خیابان های یاس، بنفشه و سروستان خیابان های فرعی این محله به شمار می روند. پهن و عریض بودن خیابان های شهرک گلستان یکی از مزیت های این شهرک به شمار می رود.

شهرک راه آهن

  • شهرک چشمه

شهرک چشمه در محدود شهرک راه آهن (گلستان) و مجاورت شهرک صدرا واقع شده و دارای بافت قدیمی بوده و جزو خوش آب و هواترین شهرک منطقه 22 است. شهرک چشمه از جهت شمال نزدیک به کوه های کن و از جنوب به پارک چیتگر قرار دارد. این شهرک از شمال به بزرگراه همت، از غرب به میدان ساحل، از شرق به آزادگان شمال و از جنوب به پارک چیتگر محدود می شود.

  • شهرک امید دژبان

یکی دیگر از قدیمی ترین شهرک های منطقه 22، شهرک امید دژبان است که قدمتی 12 ساله داشته و در شمال بزرگراه همت غرب قرار گرفته است. این شهرک به دلیل اینکه در ارتفاعات قرار دارد آب و هوای بسار مناسبی در تمام فصول سال دارد. دسترسی های این شهرک بسیار عالی بوده و به بزرگراه های همت، حکیم و آزادگان می توان دسترسی راحتی داشت.

امید دژبان

  • شهرک شهید باقری

شهرک شهید باقری در شمال دریاچه شهدای خلیج فارس و پارک جنگلی چیتگر در غرب شهرک نمونه در منطقه 22 تهران واقع شده و به همبن دلیل دارای آب و هوای مناسبی است. این شهرک تقریبا 20 سال پیش ساخته شده و دارای 2 بافت قدیمی و جدید است. شهرک شهید باقری زیر نطر تعاونی مسکن سپاه احداث شد. شهرک شهید باقری دسترسی مناسبی به بزرگراه شهید خرازی و بزرگراه تهران-کرج دارد.

علاوه بر این مجتمع بزرگ ایران مال و مجموعه هزار و یک شهر در غرب این شهرک قرار دارد. بیمارستان دکتر سمیعی و بیمارستان تریتا نیز در نزدیکی این شهرک قرار گرفته است.

شهید باقری

  • شهرک نمونه

شهرک نمونه در شمال اتوبان همت و در محله آبشار واقع شده است. شهرک نمونه زیر نظر تعاونی های نمونه رسا و باکیفیت بالا ساخته شده است. این شهرک دارای دو فاز قدیمی و جدید بوده که فاز قدیمی در حدود 10 سال پیش تکمیل شد.شهرک نمونه به اتوبان های همت(خرازی) و حکیم دسترسی خوبی دارد. هم چنین این شهرک به آبشار تهران، مجتمع ایران مال و مجموعه هزار و یک شهر دسترسی خوبی دارد.

برج های شهرک نمونه دارای امکانات خوبی همچون دوربین مداربسته، سیستم تهویه مطبوع، درب ریموت دار، نگهبانی 24 ساعته، شوتینگ زباله، آیفون تصویری، آنتن مرکزی و سیستم اعلام حریق می باشد.

  • کوهک

کوهک یکی از محله های پرطرفادار منطقه 22 بوده و این مسئله به خاطر دسترسی های بسیار خوب این محله به اتوبان های خرازی، شهید حکیم، آزادراه تهران-کرج و همچنین به مراکز گردشگری پارک جنگلی چیتگر، دریاچه جیتگر و مترو چیتگر می باشد. در این محله هم چنین مراکز خرید خوبی چون طوبی قرار گرفته است. اکثر ساختمان های کوهک به شکل خانه های ویلایی و بعضا برج هستند. برج هایی مانند برج کادوس، برج نیلوفر، برج ترنج و برج های شهرک زیتون در این محله قرار دارند.

  • شهرک دانشگاه صنعتی شریف

یکی از شهرک های خلوت و به دور از ترافیک سنگین و آب و هوای آلوده پایتخت منطقه 22 را میتوان شهرک دانشگاه صنعتی شریف را نام برد که در ناحیه 3  از این منطقه در نزدیکی بلوار اردستانی شهرک مرواریدشهر قرار دارد. سکنین این شهرک کارکنان و اساتید دانشکاه صنعتی شریف بوده که از نظر فرهنگی در سطح بالایی بوده و مناسب برای سکونت میباشد.

این شهرک از نظر امکانات رفاهی در سطح بالایی قرار دارد به طوری که ساکنین محترم برای رفع نیاز های خود نیازی به خروج از شهرک ندارند همچنین امکانات آموزشی نیز در سطح بسیار عالی ارائه میشود.راه های دسترسی آسان این شهرک بزرگراه شهید همت و شهید خرازی میباشد و همچنین دسترسی به مترو و حمل ونقل عمومی نظیر اتوبوس های خط واحد راه های ارتباطی این شهرک را به تمامی نقاط پایتخت تسهیل بخشیده است.

شهرک دانشگاه شریف

امکانات تفریحی منطقه 22 تهران

در منطقه 22 تهران علاوه بر ساخت و سازهای فراوانی که شده، امکانات تفریحی و رفاهی بسیاری نیز فراهم گردیده است. از جمله این امکانات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دریاچه چیتگر

دریاچه خلیج فارس یا چیتگر در منطقه 22 تهران قرار گرفته است و از جاذبه های گردشگری این منطقه به حساب می آید. در مجموعه دریاچه چیتگر امکانات تفریحی بسیاری برای کودکان و بزرگسالان از جمله شهربازی و قایق سواری فراهم آمده است و همه روزه افراد بسیاری را به سمت خود می کشاند.

دریاچه خلیج فارس

آبشار تهران

یکی دیگر از مناطق جذاب منطقه 22 تهران، آبشار تهران می باشد. این منطقه به دلیل آب و هوای بسیار خوب و طبیعت بکری که دارد برای پیاده روی و ورزش بسیار مناسب است. امکاناتی چون رستوران، کافه و چند وسیله بازی برای کودکان نیز در این منطقه فراهم شده است.

آبشار منطقه 22

بوستان جوانمردان ایران

بوستان جوانمردان ایران از دیگر مکان های تفریحی منطقه 22 تهران بوده و در ضلع شرقی میدان المپیک این منطقه قرار دارد. در این مجموعه شما علاوه بر اینکه می توانید از فضای سبز و طبیعت فوق العاده آن جهت پیاده روی، دوچرخه سواری و ورزش استفاده نمایید، امکانات تفریحی دیگری از جمله زمین اسکیت، میزهای تنیس، شطرنج، پینگ پنگ، درشکه سواری و نیز فضای بازی برای کودکان هم بهره ببرید.

بوستان جوانمردان

باغ ملی گیاه شناسی

باغ گیاه شناسی ملی ایران را نیز می توان از مکان های گردشگری بسیار جذاب منطقه 22 تهران قلمداد کرد. این مجموعه با فراهم کردن طبیعت بسیار زیبا توسط انواع گونه های گیاهی، مکانی بسیار دلچسب را برای دوستداران طببعت فراهم کرده است. این باغ در شهرک سرو آزاد، خیابان علی گودرزی واقع شده است.

باغ گیاه شناسی ملی ایران

پارک چیتگر

یکی دیگر از مناطق گردشگری منطقه 22 تهران، پارک جنگلی چیتگر است که با دارا بودن انواع گونه های گیاهی از جمله اقاقیا، پلت، سرو، افرای سیاه، ارغوان و فضای سبز بسیار همه روزه افراد بسیاری را به سمت خود می کشاند. یکی از اهداف احداث این پارک در منطقه 22 تهران، بالابردن اکسیژن هوای پایتخت و کمک به فضای سبز آن بوده است.

برای دسترسی به پارک جنگلی چیتگر در منطقه 22 تهران، می توانید از متروهای چیتگر و ایران خودرو استفاده نمایید. پارک جنگلی چیتگر دارای امکانات زیر نیز می باشد: سالن اجتماعات، کتابخانه، نمازخانه، آلاچیق، پیست ورزشی و …

پارک چیتگر

مجتمع تجاری ایران مال

مجتمع ایران مال بزرگترین مجتمع تجاری خاورمیانه بوده که در شمال غربی پایتخت در منطقه 22 تهران واقع شده است. بخش هایی که در مجتمع بزرگ ایران مال تعبیه شده و مودر استقبال بسیاری قرار گرفته است شامل موارد زیر می باشد:

مسجد جامع ایران مال که با معماری خاص و ویژه ای که دارد یکی از دیدنی ترین بخش هاست، باغ دیدار ابران مال، مکانی برای گپ و گفتگو که با طراحی آب نماهای زیبایی طراحی شده است، بازار سنتی ایران مال که بازاری است سنتی و شبیه به بازارهای سنتی شهرهایی مانند تبریز، اصفهان و شیراز ساخته شده است، باغ رستوران ملل که شبیه به خیابان ها و کوچه های کشورهای دیگر است و شما می توانید از غذاهای ملل دیگر در این باغ رستوران تست نمایید. کتابخانه جندی شاپور ایران، کتابخانه منحصر به فردی که معماری آن به سبک معماری اروپایی است.

باغ رستوران ملل ایران مال

کتابخانه جندی شاپور ایران مال

مسجد جامع ایران مال

بخش های دیگر مجموعه بزرگ ایران مال در منطقه 22 تهران شامل رستوران، کافی شاپ؛ پردیس سینمایی، مجموعه ورزشی، شهربازی، هتل و … می باشد.

بهترین محله های منطقه 22

می توان گفت با توجه به موارد ذکرشده بهترین محله منطقه 22 محله چیتگر است که خود به 3 بخش تقسیم می شود:

  • شرق آزادگان؛ از مناطق دور محله چیتگر بوده که البته به خاطر آرامشی که در این منطقه حکمفرماست بسیار دنج می باشد.
  • کوهک؛ این منطقه به خاطر دسترسی عالی به مترو چیتگر و پارک جنگلی چیتگر و البته مجتمع تجاری اداری طوبی جزو پرطرفدارترین منطقه در محله چیتگر است.
  • غرب دریاچه چیتگر؛ این منطقه در واقع به خاطر شهرک های مدرن و برج های مسکونی و تجاری لوکسی که ساخته شده معروف بوده و مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.

 

برای اطلاعات بیشتر از این پروژه و پروژه های دیگر منطقه 22 با شماره زیر تماس حاصل فرماید:

09123109984

مطلب قبلیدریاچه چیتگر
مطلب بعدیشهرک گلستان

4 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید